Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the colibri-wp domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol38/j2/x3h9c3f91v6ki9w/creativebeing.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Melodifestivalen igång – Creative Being

Categories:

Och redan två skandaler. Utan skandaler, ingen melodifestival.

Men i år tycker jag att de slår alla rekord i oproffsighet från SVTs sida.

Charlotte Perrelli petas från programledarrollen när det plötsligt uppdagas att hon har ett reklamkontrakt. Borde de inte ha undersökt detta ordentligt redan när kontraktet skrevs på?

Idag, onsdag kväll, när repetitionerna drar igång, så diskas Anna Books bidrag för att samma låt har tävlat i Moldavien för något år sedan. Det tycker jag är otroligt grymt. Här har artisten satsat månader på att få till sitt nummer och verkligen just satsat allt. Och efter första repetionen, tre dagar innan sändning så diskas hennes låt ur tävlingen. Låtskrivarna säger att de fick beskedet från Moldavien att låten inte hade gått vidare där och att de inte visste att låten ändå hade gjorts offentlig. De borde väl ha fått royalties på låten då tycker man? Om de verkligen inte har fått det och inte visste att låten publicerats borde de ha ett solklart skadeståndskrav att hämta.

Men vi lever i internets tidsålder. En enkel sökning så hade de hittat låten. Den har ju upptäckts nu. Så det finns ingen ursäkt för bristande kontroll.

Hoppas att Anna Book orkar ladda om och uppträda med sin låt ändå utom tävlan, så att hon får göra sitt nummer. Kanske kan detta faktiskt ge låten en fördel att vara utom tävlan. Om några år hoppas jag att hon kan se tillbaka på hela den här tarvliga situationen med ett skratt och att låten går bra för henne ändå.

Fast just i detta nu är det nog bara en ren och skär obeskrivlig besvikelse för henne. Tycka vad man vill om melodifestivalen men det får bara inte gå till så här. Så ohyggligt oproffsigt!

Här är den engelska versionen som deltog i Moldavien. Taking care of a broken heart med Felicia Dunaf:
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=cLKNI8YwEWw&w=560&h=315]

Här är Anna Books svenska version. Himmel för två. Deckarförfattaren Camilla Läckberg har skrivit texten:
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Pm7LOpa176c&w=560&h=315]

Jag gillar låten – en glad och catchy åttiotalsdänga med Stock-Aitken-Watermanstuk! Ni förstår varför jag gillar den när ni läser resten här nedan ;). Hoppas verkligen att Anna uppträder med låten på lördag. Go Anna!

Brukar du följa Melodifestivalen?  Jag är en riktig schlagertjej och följer tävlingen, men inte med samma intresse som när jag var yngre. Då såg jag fram emot Melodifestivalen flera månader i förväg. Främst på 80-talet. Då det fortfarande var en schlagerfestival. Min första Melodifestival såg jag 1982 då Chips vann med Dag efter dag. Fast det var Tysklands vinnande bidrag Ein bisschen frieden i Eurovision Song Contest som gav mig Eurovison-buggen. Jag ÄLSKADE den. Året därpå med Carolas vinst var det helt kört. Då blev jag en övertygad schlagertjej och det är jag fortfarande. Men låtarna var bättre förr!

Säger tanten. 🙂

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=vHNIsldGnFo]

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=jRcV3IDi1Qk]

3 Kommentarer

  1. Tydligen fungerade den moldaviska kvaltävlingen O Melodie Pentru Europa 2014 så att utifrån de 64 inskickade bidragen skulle en jury baserat på inspelade demos utse topp 40 som gick vidare till nästa omgång. Två av bidragen drogs tillbaks på ett tidigt stadium då det visade sig att samma låtar redan tävlade i Litauen. 🙂 På grund av ett tekniskt fel gick samtliga återstående 62 bidrag till andra omgången, där artisterna uppträdde live inför juryn som plockade ut 24 bidrag till semifinalerna.

    Någonstans där måste felet uppstått, att det aktuella bidraget var egentligen inte avsett att gå vidare bland topp 40 (som upphovsmännen också säger sig ha blivit infomerade om), men eftersom alla 62 fick göra liveframträdande som spelades in och lades upp på nätet, blev låten publicerad.

    Sedan har tydligen den irländske textförfattaren uppmärksammat låtskrivarna om detta redan 2014, men det gick dem då obemärkt förbi. Det som är intressant är hur Nöjesbladet/Aftonbladet kunde leta upp detta. Nog för att de har schlagernördar i redaktionen, men antingen blev de tipsade eller så har de sökt på upphovsmännens namn för att se vilka övriga låtar de gjorde de senaste åren och snubblat in på detta. Trots allt är det väl bättre att smällen kommer nu än i ett senare skede, t.ex. om Anna skulle gått till final och det visat sig att låten brutit mot reglerna.

    Enligt vad som sägs kommer Melodifestivalen att skärpa reglerna ytterligare nästa år, så det inte bara räcker att på heder och samvete lova att låten inte är utgiven, utan förmodligen även nämna i vilka sammanhang man försökt tävla med den, så de får dubbelkolla att ingen publicering skett. Trots allt kan det inte vara raketvetenskap med omvärldsbevakning och att söka på sitt eget namn lite då och då. Kanske det är vad som verkligen behövs, en utbildning i hur man söker vad som skrivs om en på nätet.

    • Förresten lite intressant upplägg på deras tävling: parallellt med att upphovsmännen skickar in bidrag, anmäler artisterna intresse att medverka. Så väljs artisterna av juryn, och paras ihop med de kvalificerade låtarna. Eftersom antal låtar i tidigt skede av kvalet överstiger antalet artister, kan samma artist framföra flera låtar i kvalet, lite som det fungerade i Sverige på 60-talet.

      I den svenska Melodifestivalen gäller tvärtom att om SVT kräver, ska den artist som sjungit på demoinspelningen också framföra låten i TV, i övrigt vet jag inte riktigt hur låtar och artister matchas ihop men det handlar ju knappast om att artisterna själva anmäler intresse till SVT och sedan får de se om det blir en låt över att sjunga.

      • En av låtskrivarna hade ju gillat ett inlägg i sociala medier av textförfattaren till den engelska vesionen när han länkade låten. Så textförfattaren visste uppenbarligen om det. Och den svenska låtskrivaren ”glömde bort” att han gillat inlägget?? Nä, slarvigt – eller beräknande. Finns ingen ursäkt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Arkiv
Kategorier
  1. Thanks. I think I'm doing reasonably well, even if there have been many restrictions, if you have to change some…

  2. The pandemics that started last year was something completely unexpected and unknown that changed so much our lives. It was…